Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

15.1.2017

Vohvelit gluteenittomasti ja maidottomasti



Tällä viikolla vohvelit ovat olleet enemmän sääntö kuin poikkeus. Oon tehnyt niitä melkein joka ilta iltapalaksi. Kun maitotuotteita saatan joskus käyttää, niin nyt kipeilyn takia jätin ne heti kokonaan pois. Maitotuotteet, myös jugurtit ja rahkat yms lisäävät ylähengitysteiden limaisuutta ja lisäävät tulehdustilaa. Maidon ja sitä sisältävien tuotteiden haitoista olen aikaisemminkin kirjoitellut. Turpean olemuksen saa myös helposti pois kehosta kun jättää ne pois ruokavaliosta. Nyt parin viikon totaalimaidottomuuden jälkeen en kyllä taas luonnonjugurttia kaipaakaan. Se oli usein kesällä mun iltapala. Joukkoon laitoin pellavansiemenrouhetta, marjoja, hunajaa ja pähkinöitä... Mutta takaisin vohveleihin :) Lapsetkin säästyvät jatkuvilta räkätaudeilta kun heille ei anna maitoa.. 



Nää vohvelit ovat terveellisiä ja samalla hyviä. Niissä on kananmunaa, gluteenittomia kaurajauhoja, erytriolia (tunnetaan myös nimellä karppisokeri), kanelia, vaniljaa, vähän vettä ja leivinjauhetta.. Raudan sivelen kookosöljyllä. Karppisokerissa ei muuten ole energiaa ollenkaan.. Tällaiset vohvelit sopii myös painonpudottajalle.

Kesällä vohvelit on ihana päällystää ja täyttää tuoreilla marjoilla. Nyt kun sellaisia ei ole, raastoin yhden luomuomenan ja laitoin raastetta vohvelien väliin. Raasteen päälle kanelia.



Iltapalavohvelit

2 munaa
20g gluteenittomia kaurajauhoja
15g erytriolia
kanelia
luonnon vaniljaa
(ripaus himalajan ruususuolaa)
vettä
halutessa 1/2 tl leivinjauhetta

Anna taikinan hetken turvota ja paista vohvelit kookosöljyssä vohveliraudalla.



2 kommenttia:

  1. Näyttää ja maistuu varmasti hyvältä:) ja vinkki jos ei kestä kananmunaa niin No Egg-jauheella voi tehdä esim.tuon Hannan herkullisen reseptin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistava vinkki Sanna, kiitos :) Eli vohvelin saa myös munattomana!

      Poista