Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

17.5.2011

Superfood paketti

Eilen posti toi minulle paketillisen superfood ihanuuksia. Erilaisia reseptejä aion ruveta kokeilemaan ehdottomasti mihin näitä voi käyttää. Aloitan kuitenkin kokkailun raakasuklaan valmistamisesta, jossa innokas leipurilapseni lupasi auttaa. Tänään Sports Lady testaa siis kuinka suklaa valmistuu kotikeittiössä. Siitä luvassa siis raporttia lähiaikoina :) Jo pelkkä ajatus suklaan valmistamisesta kuulostaa sotkuiselta hommalta, mutta tämän paketin kanssa sen luvataan olevan helppoa ja nopeaa. 


Raakasuklaan valmistuspaketti:


Raakasuklaa on suklaata, joka valmistetaan vain puhtaista, alkuperäisistä ja ravinnetiheistä raaka-aineita. Raakasuklaan valmistamisessa raaka-aineita ei missään vaiheessa kuumenneta. Valmiin paketin avulla raakasuklaan valmistaminen onnistuu nopeasti ja helposti!



Osoitteesta www.superfoodit.com löytyy loistavasti infoa eri superfoodeista. Myös www.cocovishop.com/fi/ kertoo hyvin superfoodien käytöstä ja mitä ne ovat.  Tässä kuitenkin muutama lyhyt poiminta sivuilta. 


Maca: 


Maca sopii loistavasti esimerkiksi aamusmoothiehen joukkoon. Piristävän ja energisöivän vaikutuksensa vuoksi aamu on ajankohtana otollinen ja smoothie on erittäin nopea ja helppo valmistaa. Maca sopii hyvin sekoitettavaksi puuroihin, teen tai kahvin joukkoon (macoffee) ja se toimii osana supersmoothieita, jälkiruokia tai raakasuklaata. Macaa on helppo käyttää myös sekoittamalla sitä erilaisiin mehuihin.


Macaa on perinteisesti käytetty mm. seuraavien vaivojen hoitoon:
- Anemia
- Krooninen väsymys
- Masennus
- Seksuaalinen haluttomuus
- Aliravitsemus
- Kuukautishäiriöt ja menopaussi
- Heikko muisti
- Vatsasyöpä
- Vastustuskyky
- Stressi
- Muistin parannuskseen ja keskittymiseen
- Kilpirauhasvaivat
- Uniongelmat
- Verenpaine ja kohonnut kolesteroli
- Tuberkuloosi



Lucuma-jauhe:


Inkojen kultana tunnettu lucuma täydentää ruokavaliota sisältämällä runsaasti B-vitamiineja, rautaa, kalsiumia, fosforia ja A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia.  Lucuman aromaattinen ja makea maku avioituu erinomaisesti kinuskin ja suklaan kanssa ja siitä voi valmistaa myös vegaanille sopivaa jäätelöä.


Lucuma (Pouteria lucuma) Perussa kasvava runsassatoinen hedelmä, jonka maku saa monet rakastumaan siihen. Lucuman kuivahko kirkkaan oranssinkeltainen hedelmäliha muistuttaa keitettyä kananmunan keltuaista. Ohutkuorinen ja päärynämäinen lucuma on hedelmänä matalahappoinen ja vähäsokerinen hiilihydraattien lähde. Inkojen kultana tunnettu lucuma täydentää ruokavaliota sisältämällä runsaasti B-vitamiineja, rautaa, kalsiumia, fosforia ja A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia. Lucuman aromaattinen ja makea maku avioituu erinomaisesti kinuskin ja suklaan kanssa ja siitä voi valmistaa myös vegaanille sopivaa jäätelöä. Lucuma-jauhetta voidaan käyttää monipuolisesti sekä leivonnassa, puuroissa että tuomaan makeaa, hedelmäisen kermaista makua erilaisiin jälkiruokiin.


Lucumaa on perinteisesti käytetty yhdessä jäätelön kanssa, mihin se soveltuu maultaan äärimmäisen hyvin. Lucuma-jauheessa on hedelmäisen kermainen maku, joka tekee jauheesta oivallisen leivontaan tai sekoitettavaksi pirtelöihin ja puuroihin. Lucuma sopii erinomaisesti myös itse valmistetun raakasuklaan valmistamiseen.

Kaakaojauhe:


Kun kaakaomassasta kylmäpuristetaan irti kaakaon rasva (kaakaovoi), jää jäljelle kuivaa raaka-ainetta, joka jauhetaan kaakaojauheeksi. Raaka kaakaojauhe on siis kylmäprosessoimalla valmistettua kaakaojauhetta, jonka ravinnepitoisuus on erittäin korkea.


Lisää puuroon, jogurttiin tai pirtelöön. Voit myös valmistaa kaakaojauheesta erilaisia juomia ja käyttää sitä raakasuklaan ainesosana.


Goji-marjat:


Goji-marjaa pidetään maailman ravinnerikkaimpana marjana ja Kiinassa sillä on tuhansien vuosien historia yleislääkkeenä ja pitkäikäisyyden salaisuutena. Goji-marja sisältää 21 kivennäis- ja hivenainetta (mm. sinkkiä, kalsiumia, kaliumia, rautaa, magnesiumia, mangaania, kromia, kuparia, seleeniä, natriumia ja fosforia) ja 18 aminohappoa, jotka tekevät gojista erinomaisen proteiinin lähteen (10-14% proteiinia).


Napostele sellaisenaan, lisää puuroon, -jogurttiin, -mysliin, -teehen, -keittoon tai riisin joukkoon. Goji-marjat sopivat erinomaisesti myös pirtelöiden tai raakasuklaan ainesosaksi. 

1 kommentti:

  1. Itse myös goji-marjoja ostaneena jäin pohtimaan tullin tekemiä tutkimukia joiden mukaan eräskin markkinoille päässyt erä sisälsi jäämiä 14:sta eri kasvinsuojeluaineesta. Erä oli kuitenkin määräysten mukainen.
    Jäin miettimään mitä kaikkea sitä jälleen kerran tunkee sisuksiinsa siinä sivussa kun luulee syövänsä hyviä ja terveellisiä marjoja.. täytynee pistää oma pensas kasvamaan...

    VastaaPoista