Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

7.5.2014

Rantakuntoon


Mietin yhtenä päivänä ystävän kanssa miten sitä ennen oli tyytymätön omaan kroppaansa vaikka painoa oli 10kg vähemmänMonella paino nousee salakavalasti vuosien mittaanja mitä enemmän ikää tulee sitä enemmän oppii hyväksymään itsensäItse saattaa myös sokeutua ylimääräisille kiloilleJa sitten jossain vaiheessa kuitenkin huomaa painon nousun ja sille vain on pakko tehdä jotainennen kuin kiloja kertyy taas vuosi vuodelta lisää. Usein muutoksen huomaa vasta jälkeenpäin kun laihdutusurkakka on ohi! Olenko ollut joskus noin suuri? En tarkoitaettä kaikilla pitäisi olla huippuun treenattu vartalomutta joskus on hyvä alkaa tehdä asioille jotain ennen kuin työtä pudotettavien kilojen kanssa on liikaa. Ihan terveydellisistäkin syistä!

Ennen uimakelejä ehtii hyvin karistaa jonkun kilonPeriaatteessa juhannukseen mennessä on mahdollista tiputtaa melkein kymmenen kiloa! Kuinka onnistut siinä? 

Mistä onnistuminen on kiinni

Onnistuminen on paljolti kiinni henkiseltä puoleltaKun olet kypsytellyt päätöstä kunnolla ja raivannut tilaa laihduttamiselle niin onnistut parhaitenLyhyenkin spurtin onnistuminen riippuu siitäonko sinulla siihen oikeasti valmiuksiaJos on jo valmiiksi paljon murheita tai unet jää vähiinniin homma voi olla hankalampaaMyös stressaantuneena ja väsyneenä tulee enemmän lohtusyömistäTärkeää olisi myös saada mahdollinen stressiputki katkaistuaJos elämä on muutenkin yhtä hulabalootavoi olla vielä enemmän stressaavaa kun yrität mahduttaa aikatauluun myös itsellesi aikaa omaan kuntoprojektiin! Silloin pitää vain priorisoidaMikä on sinulle tärkeää? Oma hyvinvointi vai jokin muu asia tällä hetkellä? Voitko oikeasti hyvin ja oletko tyytyväinen elämääsi? Olen aina ollut sitä mieltä että jokaiselle asialle on aina aikansa ja paikkansaMutta joskus vain elämässä on tärkeämpiä asioita kuin se kuinka leveä takamus sillä hetkellä onSilloin pitää keskittyä niihin tärkeisiin asioihin.


Motivaatio


Motivaatioksi ei välttämättä riitä "yök mä näytän läskille tuossa kuvassa"Kannattaa ennemmin miettiä mikä motivoi oikeastiOlisiko se vanhoihin farkkuihin mahtuminen vai ehkä terveydentilan parantaminen? Tai urheilusuorituksen parantaminen? Kestävien tulosten saamikseksi voi olla parempiettä pintapuolisten asioiden lisäksi löytyy jokin oikea motivaattori.


Tavoitteet


Millaisena näet itsesi sitten kun olet tavoitteessasi? Omat toiveet ja tavoitteet on hyvä miettiä tarkkaanKannattaa ensin ihan mielessään kuvitella miltä haluaa näyttää (ja unohtaa ne bikinivartalotjotka vain kisojen ajan ovat sen näköisiä!)Tavoitteena voi olla vaikka juuri niihin vanhoihin farkkuihin mahtuminentai siihen ihanaan mekkoon taas sujahtaminen ensi kesän juhliinEi kannata verrata vaakalukemaa siihen mitä se joskus nuorempana on ollutTee selkeät tavoitteet itsellesi! Vaikka tyyliin "Haluan olla kesällä 5 kg kevyempi" tai "Haluan mahtua vanhaan mekkoon juhannuksena"Kun tavoite on selkeästi määritelty on toteuttaminen helpompaa! 


Paljonko ehtii pudottaa?


Realistinen painonpudotustahti on puolesta kilosta kiloon per viikkoJos painoa on ehtinyt kertyä enemmänniin kilo viikossa tahti on varsin realistinenJuhannukseen mennessä voit olla siis parhaimmassa tapauksessa 10 kg keveyempiSe vaatii sitten tarkan ohjelman ja ruokavaliota on noudatettava ja liikkua pitääSuuntaa antavat ohjeet eivät toimi usein ja meillä on tapana yliarvioida liikunnan määrä ja aliarvioida syömisten määräNäin paino ei vain itsekseen putoaMoni sortuu myös syömään liian vähän ja "projekti" kaatuu siihenPersonal Trainerin avulla sinulle laaditaan tarkat ohjeet ja sinun huoleksesi jää "vain" noudattaa niitäKun syöt oikein ja tarpeeksion laihdutuskin helppoa ja nälkää ei tosiaan tarvitse nähdäTässä yhden valmennettavan komenttia.


"Mä en edes eilen ajatellut herkkuja! Niin huippuhyvä olo koko ajanTuntuu etten ole syönyt näin paljon ties koskaPikkasen vaikuttaa tuleeko kalorit puolikkaasta croissantista vai kanasalaatista."

Ravitsemus


Kaikki lähtee ravitsemuksestaVaikka liikkuisit paljonmutta syömiset ei ole kunnossa ei tuloksia välttämättä tuleItse voi karsia kaikki suolaiset ja makeat välipalat ja keskittyä syömään oikeaa ruokaaEväiden tekeminen ja ennakkoon ruokien valmistelu kannattaaMakeanhimo yleensä johtuu liian vähäisestä syömisestäHelpointa on noudattaa sinulle laadittua ruokavaliotamutta voit myös pitää ruokapäiväkirjaa ja arvioida itse oman energiansaantisiArvioi todellinen energiantarpeesi painosi ja liikkumisesi perusteella (laskurit auttavat tässä)Tämän jälkeen suhteuta syömiset tähänSäännöllisesti ei kannata mennä alle 1500 kalorin sillä silloin ruuasta voi olla vaikeaa saada tarvittavat ravintoaineet.


Liikunta

Lihaskuntoharjoittelu tehostaa aina painonpudotustaja monelle riittää ihan kesää kohti mentäessä pelkkä liikunnan lisääminen ja kropan kiinteyttäminen! Painoa pudotettaessa liikunnassakin vähemmän on enemmänAina ei tarvitse rehkiä itseään montaa tuntia päivässä henkihieveriinHyvin suunniteltu viikko-ohjelma takaa tuloksetSopivasti lihaskuntoharjoittelua (salille/kahvakuulaan) ja matalatehoista liikuntaaMyös HIIT treenit ovat hyvä lisä tehostamaan rasvanpolttoa. Joka aamuinen (tai 3-5 kertaa viikossa) tyhjään vatsaan tehty kävelylenkki on omiaan tehostamaan rasvanpolttoa. Ja aina kannattaa muistaa myös lihashuollon tärkeysJumiutuneet lihakset jumiuttavat myös lymfakierronja aineenvaihdunta hidastuuVenyttely on yhtä tärkeä osa treeniä kuin kaikki muukin liikunta!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti