Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

4.9.2014

Kuinka parannat aineenvaihduntaa

Aihe josta on monet kerrat täälläkin kirjoitettu, mutta kirjoitetaan uudestaan. Yllättäen nää jutut pyörii taas munkin päässä kun vedän taas syyskuun tiukasti ja yritän saada rasvaa palamaan! Hassua silti että mun tiukasti vetäminen on vain sitä etten syö liikaa! Ruuat olisi jokatapauksessa samoja! Eli tässä mun vinkit teille, mitä tehdä parantaaksesi aineenvaihduntaa. Se myös hidastuu useimmilla 40 ikävuoden jälkeen ja siksi painonpudotus ei ole niin helppoa enää kuin ennen. Mutta pystyt kuitenkin itse siihen vaikuttamaan!

1) Ehkä tärkein neuvo on harrastaa lihaskuntoharjoittelua. Energiankulutus myös levossa kasvaa, kun rasvan tilalla on lihasta. Salille ei ole pakko mennä. Voit harjoitella vaikka kotona. Kehon omalla painolla tai kahvakuulan kanssa.


2) Vaihda välillä tasavauhtiset lenkit ja urheilusuoritukset korkeamman intensiteetin harjoitteluun. Mene kerran viikossa rankemmalle jumppatunnille, tee kävelylenkillä juoksuvetoja tai nopeuta harjoittelun tempoa kahvakuulalla tehdessä. Kuitenkin on hyvä muistaa, että matalatehoista liikuntaa tarvitaan ja sitä pitäisi suurimman osan liikkumisesta olla. Suurin osa liikunnasta ei saa olla spinningiä tai jumppaa korkealla sykkeellä. Ennen kaikkea tee välillä jotain tavallisuudesta poikkeavaa jotta kroppa saa uusia ärsykkeitä!


3) Juo vettä
Jos et juo tarpeeksi, aineenvaihdunta hidastuu. Vesi poistaa elimistöstä myrkkyjä, ja kun juot tarpeeksi niin ne eivät jää sinne pyörimään ja hidastamaan painonpudotusta. Jostain olen lukenut että puolen litran vedenjuonti aterioiden välillä saattaa nopeuttaa aineenvaihduntaa jopa 30 %.

4) Syö usein ja tarpeeksi
Syö 4-6 pientä ateriaa päivässä. Vältä alle 1200 kalorin dieettejä! Aineenvaihdunta hidastuu kun aterioiden välissä on pitkä tauko. Silloin tulee myös syötyä enemmän. Jokainen ateria kiihdyttää aineenvaihduntaasi kun ruuansulatus joutuu töihin!

5) Käytä mausteita

Mausteet ovat termogeenisiä eli niillä on kehon lämpötilaa nostattava vaikutus. Kehon lämpötilan nousu tehostaa rasvanpolttoa ja aineenvaihduntaa. Käytä cayennepippuria, mustapippuria ja chiliä ruokasi sekaan ruuanlaitossa! Tosin tämä aineenvaihdunnan lisääntyminen on tilapäistä mutta jos syöt päivittäin mausteista ruokaa niin voit hyötyä tästä!


6) Juo vihreää teetä ja kahvia 

Stimuloivien aineiden, kuten kofeiinin tiedetään kiihdyttävän aineenvaihduntaa. Kahvin tai vihreän teen juominen ennen treeniä on siis suositeltavaa, koska se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja nostaa vireystilaa. Itse juon pari kuppia hyvää luomukahvia päivässä (sen joukkoon ei tarvitse edes laittaa maitoa kun maku itsessään on niin hyvä). Vihreässä teessä ei ole yhtä paljoa kofeiinia kuin kahvissa. Vihreän teen kuitenkin tiedetään stimuloivan ihmisen ns. ruskeaa rasvaa, joka kiihdyttää rasva-aineenvaihduntaa. Jonkin tutkimuksen mukaan kaksi kuppia vihreää teetä auttaa polttamaan 50 ylimääräistä kaloria päivässä.


7) Vaihda hiilaripitoinen ruokavalio proteiinirikkaampaan
Pyri nauttimaan joka aterialla jotain proteiinipitoista. Sen sijaan että syöt aamulla puuron ja leivän, vaihda leipä kananmunaan tai raejuustoon. Hiilareita ei pidä jättää kokonaan pois vaan suosi hyviä sellaisia kuten marjoja ja vihanneksia! Treenin jälkeisellä aterialla syön myös ohraa tai gluteenitonta pastaa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti