Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

9.9.2014

Positiivisella asenteella kohti tavoitteita

When your goals are fueled by positivity and love for your body, 
you'll get where you want to go.


Toivottavasti teillä on lähtenyt viikko hyvin käyntiin! Mä aloitan tänään uusien Kuntoremontti pienryhmien kanssa treenit. On mahtava tavata uusia tyyppejä ja mukana on myös tuttuja :) Innolla aloitan kymmenen viikon taipaleen näiden ryhmien kanssa.

Periaatteessa painonpudotus on helppoa, mutta kun se ei aina ole. Tai se harvoin on, kun yrittää itse kamppailla asian kanssa. Perusvirhe on, että syödään liian vähän. Vääränlaista ruokaa. Nutrataan, paastotaan.. Juodaan liian vähän vettä. Liikutaan liikaa. Herkutellaan viikonloppuna. Näitä riittää.

Mistä tämä tarve painonpudotukseen yleensä lähtee? Yleensä meillä tulee jossain vaiheessa jokin raja vastaan ja päätös uudesta elämäntavasta (puhun mieluummin uudesta elämäntavasta kuin painonpudotuksesta) on tehty. Elämäntapamuutos ei onnistu itseinhon avulla. Pitää tykätä itsestään! Olet juuri yhtä ihana nyt kuin muutaman kilon kevyempänä! Ja jokainen vartalo on kaunis. Ja kaikki se, mitä uuden elämäntavan myötä saavuttaa, on vain plussaa. Solakampi vartalo ja kaikki painonpudotuksen mukanaan tuomat terveyshyödyt. Ja tässä ei ole kiire. Tottakai saat välillä jostain lukea, että ensimmäisen viikon aikana jollain menetelmällä tippui paino useita kiloja. Ja alussa paino saattaakin notkahtaa, ja notkahtaakin, reippaasti alaspäin. Hyvä pudotustahti on noin puoli kiloa (alussa ehkä kilo) viikossa. Silloin tuloksetkin ovat yleensä pysyvämpiä. 

Entä mikä muu sitten auttaa painonpudotuksessa sen lisäksi, että tykkää itsestään? Rehellisyys itseään kohtaan. Jos saa hyvät ohjeet ja työkalut kaiken toteuttamiselle, esteenä sen jälkeen olet vain sinä itse. Älä ota PT:tä, jos et pysty sitoutumaan asiaan ja ohjeiden noudattamiseen. Itse teen valmennettaville ohjelmat, joita on arjessa helppo noudattaa kunkin tarpeen mukaan mutta työ on tehtävä itse. Painonpudotuksessa syömiset ovat kuitenkin avainasemassa. Jos et jaksa valmistaa ruokaa, ja suunnitella syömisiä, tulet varmasti näkemään nälkää ja projekti ei etene. Nälän tullessa sorrumme syömään mitä tahansa käsiimme saadaan. Painonpudotus ei ole nälässä kärvistelyä! Mutta seuraavaksi tärkeimmäksi asiaksi nousee lihaskunto! Pelkkä aerobinen treeni ei kanna pitkälle (aineenvaihdunnan kannalta) ja fakta on se että lihasmassa alkaa surkastua kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen! Pysyt paremmin toimintakykyisenä kun harjoittelet monipuolisesti! Ennen kaikkea teet kaiken tämän itseäsi varten, et valmentajaa. Paino putoaa jos treenit ja syömiset (ja juomiset) menevät niin kuin pitää. On myös ensiarvoisen tärkeää, että sinua tuetaan asiassa. Välillä oma usko loppuu ja masentaa ja väsyttää. Silloin on hyvä saada tukea lähipiiristä.

Eli positiivisella asenteella kohti tavoitteita. Ja ne tavoitteet on hyvä aina määritellä. Tavoitetta kohti on myös helpompi mennä, kun se on selkeä ja realistinen. 

Mikä teitä motivoi parhaiten painonpudotukseen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti