Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

29.1.2011

"Rasvainen ruoka on hyvää ja sitä on helppo niellä"

Meidän koulun biologian kirjassa oli kuva kahdesta iloisesta mummosta hampurilaisella. Kuvateksti sanoi: "Rasvainen ruoka on hyvää ja sitä on helppo niellä!" En muista mitä tekstissä käsiteltiin, mutta kuvan ja tekstin muistan kyllä. 


Viikonloppuni on ollut täynnä opiskelua ravintoasioiden parissa. Perjantaina ja lauantaina sivistimme itseämme PT-koutuksen ravinto-osiolla. Sunnuntaina jatka vielä opiskelua syvemmälle ravintopuolen juttuihin, ravinto-ohjaajakoulutuksessa. 


Moni aikuinen on lihava. Suomessa on kaksi miljoonaa ylipainoista. Heidän painoindeksinsä on vähintään 25. Lihavia (painoindeksi vähintään 30) on peräti 70 % miehistä ja 60% naisista. Työikäisistä lihavia on 650 000. Järkyttävä määrä! Jo viiden prosentin pysyvällä painonpudotuksella on tärkeitä terveysvaikutuksia. Kun ylimääräisistä kiloista pääsee edes vähän eroon, se lähtee pahimmista paikoista eli maksasta ja vatsaontelon sisältä. Päivitetty Käypä hoito -suositus painottaakin, että aikuisten lihavuutta olisi hoidettava nykyistä tehokkaammin.
Don't eat this! 
Pikaruokapaikkojen upporasvoista Helsingissä puolet on laadultaan kehnoja. Upporasva laadun heiketessä siihen muodostuu terveydelle haitallisia yhdisteitä.
Meillä on vain yksi elämä. Ja kuinka siitä pidetään huolta? Kiinteistöistä, sijoituksista ja muusta omaisuudesta huolehditaan kyllä. Niihin sijoitetaan lisää rahaa. Auto vaihdetaan uuteen tasaisin väliajoin ja kotia remontoidaan. Mikä estäisi sijoittamasta ne rahat esimerkiksi itseensä? Mikä onkaan sen kallisarvoisempi omaisuus kuin oma henki ja terveys? 10 000 euron keittiöremonttiin on varaa ottaa vaikka lainaa, mutta omasta terveydestä ei olla valmiita ikinä maksamaan tuollaista summaa. Paitsi ehkä silloin, kun peli on jo menetetty. 


Lihavuus aiheuttaa runsaasti sairauksia, joita voidaan tehokkaasti ehkäistä ja hoitaa laihduttamalla. Terveellisiin ruokavalio- ja liikuntatottumusten muutoksiin motivoiva elintapahoito on lihavuuden ensisijainen hoitomuoto. 



Laihtuakseen täytyy energiaa kulua liikkuessa vähintään 300 kilokaloria enemmän päivittäin. Pelkkä liikunnan lisäys ilman ruokavaliomuutoksia pudottaa liikapainoa muutaman kilon 3 - 6 kuukauden aikana, mutta yhdistämällä vähäenergiainen ruokavalio liikuntaan onnistutaan myös laihtumisen jälkeisessä painonhallinnassa paremmin. Karistetut kilot eivät myöskään tule niin helposti takaisin. Liikunta vähentää terveydelle haitallista vatsaontelon sisäistä rasvakudosta sekä vaikuttaa edullisesti kohonneeseen verenpaineeseen sekä veren sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin.



4 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus!

    Olen laihtunut nyt kuukaudessa aika paljon uuden terveellisen ruokavalion seurauksena. Monet kaverini sanovat, että "mahtavaa kun olet laihtunut, mutta terveellisesti syöminen on niin kallista". Itse olen huomannut, että se ei olisi kovin paljon kalliimpaa, sillä kahvit, karkit, keksit, sipsit jne. ovat jääneet kokonaan pois.

    Jatka samaan malliin! Blogisi on superhyvä! :)

    VastaaPoista
  2. Upeeta, mahtava kuulla :) Tulee kyllä tosi hyvä mieli aina kun joku onnistuu! Jatka samaan malliin.

    Se on totta että ehkä vähän voi mennä rahaa ruokakaupassa enemmän (sitä on jopa tutkittukin. eräs jenkkitutkimus väittää että terveellisesti syöminen on 6 kertaa kalliimpaa), mutta toisaalta vähemmän menee juuri niihin herkkuihin. Ja omasta terveydestä on aina valmis vähän maksamaankin. Ei omalle elämälle voi asettaa hintalappua.

    Hienoa kuulla!! Tuli hyvä mieli!

    VastaaPoista
  3. Mulla neljäs viikko alkamassa Go Fat Go:ssa, painoa tippunut 2 kg, tosin huomenna on punnituspäivä ja toivon, että miinusta taas tulee. Aivan pilkulleen en ole ohjeita noudattanut, olen sallinut itselleni myös herkkuja MUTTA kohtuudella 1-2 kertaa viikossa.

    Liikuntaa olen harrastanut aikaisemmin, mutta nyt olen keskittynyt kuntosaliin ryhmäliikuntatuntien sijaan. Kaksi kertaa viikossa olen tehnyt GFG:n saliohjelman, jossa tehdään kädet ja jalat samalla. Lisäksi zumbaa tai steppiä 1-2 kertaa viikkoon. Työmatkat, vain 3 km suuntaan, pyöräilen. Housut tuntuu löysemmiltä ja muutoinkin on tosi hyvä olla. Kuntosalitreeni on todella hyvä, aikaisemmin en vain jotenkin tajunnut sitä.

    Vaikka GFG loppuu, aijon jatkaa tällä tyylillä. On niin hyvä olla. Ja tämä blogi, se tsemppaa kyllä lisää!

    VastaaPoista
  4. Moikka Helga!

    Ihan mahtavaa! Hienoa kuulla. Eikö ole niin upea fiilis kun hoikistuu ja kiinteytyy ja olo on virkeämpi! Nyt kun jatkat samaan malliin, niin mikäs onkaan upeampaa kun käydä palkitsemansa itsensä siellä kehonikä -mittauksessa sitten keväämmällä!

    Ai että mulle tulee hyvä mieli kuulla tällaisia onnistumisia ja jos vielä pystyn blogillani tsemppaamaan niin juuri se on tarkoituskin! Tsemppiä vikaan GFG viikkoosi ja hyviä salitreenejä!

    VastaaPoista