Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

1.1.2011

Sports Ladyn 7 vinkkiä painonpudotukseen

Kuinka pudotat painoa menettämättä lihasta



1. Syö päivässä 5 ateriaa. Pyri syömään 2-4 tunnin välein.


Säännöllisyys on tärkeää ruokailussa. Juuri tämän takia muista syödä 2-4 tunnin välein. Kun liikut, palautuminen nopeutuu ja kehityt paremmin. Olet myös virkeämpi ja aineenvaihduntasi toimii paremmin. Terveellinen syöminen ehkäisee sairauksia. Omalta osaltani voin todeta, että en ole ollut koskaan näin terve. En tosin ole koskaan syönyt näin terveellisesti. Ruualla on tosi iso merkitys!


2. Syö joka aterialla proteiineja. 


Hyviä proteiinin lähteitä ovat kana, kalkkuna, erilaiset kalat, munanvalkuaiset (jätä keltuainen syömättä), raejuusto, maitorahka ja erilaiset lisäproteiinit. Hyviä kasviksia ovat erilaiset vihreät salaatit, kukkakaali, parsakaali, ruusukaali, tomaatti, kurkku, porkkanat, munakoiso jne. Kanaa tai kalaa lautaselle 1/4, noin oman kätesi kokoinen pala, 100g. Kasviksilla voit täyttää puolet lautasesta. Päivässä hyvä kasviksia on 400-600g. Ja ei paljon siis hedelmiä, vain yksi päivässä. Syö paljon marjoja päivän aikana, ainakin 150g.

3. Muista syödä myös rasvoja. 


Hyviä lähteitä ovat oliiviöljy, pähkinät, kalaöljy, soijalesitiinirakeet, erilaiset siemenet. Näitä nauti kuitenkin kohtuudella. Niitä on ehdottomasti kuitenkin oltava ruokavaliossa. 

4. ”Ansaitse hiilarit”. 


Pastaa, riisiä, perunaa tai leipää saat syödä ainoastaan niinä päivinä kun treenaat (esim pastaa hyvä määrä on 40g kuivana punnittuna). Treenin jälkeisellä aterialla voit siis syödä jotain näistä, ei sekä pastaa että leipää. Noudata lautasmallia: ¼ kanaa tai kalaa, ¼ pastaa tai riisiä tai perunaa (tai leipä)  ja ½ kasviksia. Hiilareita ei treenipäivinäkään saa syödä rajattomasti. Ja siis vain joko lounaalla tai päivällisellä. 

5. Juo paljon vettä, se poistaa kuona-aineita. Hyvä määrä päivässä on 3 litraa.


6. Liiku


Liikunta tehostaa aineenvaihduntaa. Lisäksi saat hyvän mielen ja timmin kropan. Ilman liikuntaakin voi toki painoa pudottaa, pelkän ruokavalion avulla. Jos et jostain syystä voi urheilla, se ei tarkoita sitä ettekö voisi syödä terveellisesti tai pudottaa ruokavalion avulla painoa.


7. Älä anna periksi, painonpudotukseen tarvitaan rautainen itsekuri.
Painoa pudotettaessa on hyvä muistaa, että sopiva kalorivaje päivässä on 500 kcal. Tällöin et menetä lihasta ja jaksat noudattaa dieettiä. Valmista ruokia eri tavoin jotta et kyllästy tiettyihin ruokiin ja sitten repsahda. Ja siis herkut sekä alkoholi eivät kuulu painonpudottajan ruokavalioon. Eivät, vaikka herra Atkins tai joku muu niin väittäisikin.
Kun aloitat dieetin, merkitse itsellesi kalenteriin ”mässypäivä” esim kuuden viikon päähän aloituksesta. Silloin saat syödä herkkuja. Kun sinun tekee mieli jotain, älä ota sitä, vaan kirjoita se ylös. Sitten mässypäivänä saat syödä kaikkea mitä listassasi lukee. Mutta tämä toimii vain silloin että et oikeasti syö herkkuja ennen mässypäivää. Yhtään. Takaan, että silloin niitä ei enää tee edes mieli, ja jos tekee, niin voit ansaitusti hyvällä omalla tunnolla niitä syödä.
Ole kärsivällinen. Läski tulee hitaasti ja niin se myös lähtee, hitaasti. Ja älä anna houkutuksille periksi. Joskus katsoin dokumentin Chanelista, jossa haastateltiin Carl Lagerfeldiä. Tällä miehellä on rautainen itsekuri. Hän pudotti useamman kymmentä kiloa muutama vuosi sitten 13kk:ssa. Lagerfeld kirjoitti dietistään jopa kirjan. Hänen ruokavalionsa perustui myös vähähiilihydraattiseen, vähärasvaiseen ja vähäkaloriseen diettiin. En ole kirjaa lukenut, enkä dietistä sen tarkemmin tiedä. Mutta päättäväisyyttä ja itsekuria hänellä on. Tosin Lagerfeldillä oli oma kokki joka valmisti ateriat hänelle. Meillä tavallisilla ihmisillä kun sitä kokkia ei ole, me joudumme näkemään hieman enemmän vaivaa terveellisesti syömisen eteen. 



 "Without real commitment, without the determination to understand and accept the diet, all those who embark upon it are destined to failure."















2 kommenttia:

  1. 6/7 kohdasta olen samaa mieltä, kohdasta neljä en. Tosin hiilihydraatit ovat mielestäni suurin ylipainon syy, mutta niiden täysin kieltäminen on aika radikaali teko.

    Kun sisäistää kohdat 1,6&7 niin painonpudotus ei tule operaationa, vaan ihan siinä elämän sivussa vaan, ja samalla myös muut kohdat listastasi tulevat kuntoon. Hyvä lista joka tapauksessa! Näyttää sen ettei painonpudotus ole tähtitiedettä, vaan elämäntapa.

    VastaaPoista
  2. Hiilareita ei missään nimessä pidäkään kieltää täysin, olen kanssasi täysin samaa mieltä.

    Suositeltavia lähteitä ovatkin puurohiutaleet, vehnäleseet, marjat, hedelmät, kasvikset. Myös täysjyväleipä, peruna, pasta, riisi ovat erinomaisia lähteitä. Näitä jälkimmäisiä voi lisätä sitten vähitellen ruokavalioonsa kun on saavutettu haluttu paino. Päivä ei ilman puuroa lähde käyntiin :)

    Ne mitä tulee välttää täysin mielestäni on vaalea leipä, ranskalaiset, pasteijat, pullat valkaistut viljatuotteet yleensä, karkit, hillot ja esim sellaiset murot ja myslit missä on paljon sokeria.

    Ja kyllä, terveellinen ruokavalio on elämäntapa. Oikotietä onneen ei ole ja palattaessa normaaleihin ruokailutottumuksiin, kertyy taas kaikki pudotettu takaisin.

    VastaaPoista