Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

14.3.2014

Herkullinen Chia Pudding ja Chian siementen hyödyt



Tässä ehkä nopein tuorepuuro tai pudding ikinäEikä muuten sisällä lisäaineita ja on tajuttoman hyvää! Hyvä vaihtoehto maitotuotteita karttavalle.


Chia Pudding

1 dl chia siemeniä
1 purkki (400g) luomu kookosmaitoa
1 banaani
kourallinen pakastettuja mango kuutioita

Blendaa kookosmaito ja hedelmätSekoita joukkoon chia siemenetLaita jääkaappiin noin puoleksi tunniksi tai yön yli tekeytymäänIhana välipala tai aamupuuro! 





Chia -siemenet

Kovassa treenissä keho menettää runsaasti rautaa, kalsiumia ja kaliumia hikoilun ja lihassupistusten seurauksena, chia auttaa virkistämään ja rakentamaan lihaksistoa treenin jälkeen. Samoin runsas proteiini auttaa palautumisessa.


Chia-siemeniä saadaan Meksikossa ja Guatemalassa kasvavasta, minttukasvien sukuun kuuluvasta Salvia Hispanica -kasvista. Chia -siementen proteiini-, kuitu-, hivenaine- ja vitamiini-, sekä rasvakoostumus on erittäin omega-3-pitoinen. Chia siemenet energisoivat ja mieli virkistyy.


Chia on myös mainiota detox-ruokaa, sillä sen sisältämä geelimäinen, liukoinen kuitu sitoo itseensä kuona-aineita ja edistää suoliston toimintaa. Vatsassa chian kuidut muodostavat fysikaalisen esteen  hiilareita pilkkovien entsyymien ja hiilareiden välille, joka hidastaa ravinnon hiilihydraattien pilkkoutumista glukoosiksi. Juuri tämän vuoksi chia onkin erityisen hyvä lisä monen diabeetikon ruokavalioon.

Chia siemenet kannattaa rikkoa blenderillä ennen niiden nauttimista, jos haluaa saada niiden sisältämät ravintoaineet elimistönsä käyttöön. Jos siemeniä ei rikota, eivät ne myöskään sula suolistossa, sillä ihmisen eimistö ei pysty rikkomaan niiden ulointa kuorta. Rikkomattomanakin toki pääset hyötymään chian suoliston toimintaa edistävistä vaikutuksista, mutta omegat ja protskut jäävät elimistösi käyttämättä. Tuorepuuroa teen silloin tällöin chiasta näin mutta useimmiten rikon ne aina blenderissä smoothie tehdessä.
 
Chian hyödyt

       helposti imeytyvää ja vähän aineenvaihduntajätettä jättävää
       korjaa lihaksistoa ja tukikudoksia
       tehostaa kestävyyskykyä
       ylläpitää kehon nestetasapainoa sen nestettä sitovien ominaisuuksien vuoksi
       runsaasti proteiinia, kalsiumia, kaliumia ja rautaa
       runsaasti liukenevaa ja liukenematonta kuitua
       2 kertaa enemmän proteiinia kuin missään muussa siemenessä tai viljassa
       5 kertaa enemmän kalsiumia kuin maidossa
       3 kertaa enemmän antioksidantteja kuin mustikoissa
       3 kertaa enemmän rautaa kuin pinaatissa
       hurjat määrät omega-3 ja omega-6-rasvahappoja
       gluteeniton ja vegaaneille sopiva


2 kommenttia:

  1. Hei, voiko siemenet rikota etukäteen? Miten on sitten säilyvyys ja miten säilytetään? Syön aamuisin 1 rkl ja juoksulenkin jälkeen 1 rkl, tuntuisi hassulta vaan pistä blenderi päälle sen takia.

    VastaaPoista
  2. Voit rikkoa myös muita konsteja käyttäen. Itse aina blendaan ne, mutta ehkä sellaisella huhmarilla tai ihan lusikalla onnaa myös!

    VastaaPoista