Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

12.3.2014

Ruokakuvia / lempiruokia ja muutamia ajatuksia ravitsemuksesta


Tämän hetken ehdoton lemppari on kesäkurpitsasta vihannessorvilla väännetty pastaSiihen löydät ohjeen täältäTuo laite on yksi parhaista keittiöön tekemistäni hankinnoistaKuumentamattomissa kasviksissa on aina se etuettä ravintoaineet säilyvät kun niitä ei keitä tai paistaJa mikro sitten viimeistään tuhoaa kaiken hyvän ruuastaEli jos (ja kun) vaivaudut valmistamaan ruuan itseniin suosittelen myös että lämmität sen kattilassa etkä mikrossa.



Toinen lemppari on bataattikeitto (tai keitot yleensä)Täältä löydät reseptin siihen.



Smoothiet ovat yksi ihan perusrunkoon kuuluvista jutuista mun ruokavaliossa.
Ne on myös helppo ottaa mukaan joko lasipurkissa tai Lifefactoryn lasipullossa!

Päivän Smoothie
  • mustikoita
  • mustaherukoita
  • vähän pakastemangoa
  • vähän pakastettua banaania
  • viherjauhetta
  • chia siemeniä
  • vaniljaprotskua (Solgar Whey to Go)
  • kookosvettä


Lehtikaalichipsejä teen usein ihan naposteltavaksi ja joskus ruuankin kanssa! Lehtikaalia säilytän pakkasessa valmiiksi pestynä ja revittynäja se on sieltä helppo kaataa uunin pellille! Täältä löydät chipsien reseptin! Siinä vasta varsinainen antioksidanttipommi!


Ja sitten munakkaat! Käytä valkosipulia ja chiliä maustamiseenSekä erilaisia yrttejä! Munakkaan teen aina niin että laitan vain yhden munan ja sitten 2-3 munasta valkuaisen.


Vettä menee päivän aikana myös 3-4 litraa! Sitä kannattaa muistaa juodaElimistö puhdistuu ja vireystaso nouseeRiittävä veden juonti pitää myös päänsäryn loitollaSitä tarvitaan myös lämmönsäätelyyn ja kuona-aineiden poistoon. Vesi vaikuttaa niin ikään ihon kirkkauteen ja kimmoisuuteen. Ei siis turhaan sanota että "vesi vanhin voitehista" :) Ruuasta saamme litran verran vettä ja sen lisäksi pitäisi juoda ainakin kaksi litraa. Ja tietysti enemmän jos treenaat tai saunot. 

Väsyminen ei aina johdu huonosta kunnosta vaan se voi johtua myös nestevajeesta. Äärettömän tärkeää juoda hyvin treenin aikana että jaksat tehdä! Vesi on myös luonnon oma diureetti ja se poistaa turvotusta ja vähentää nesteen määrää kehossa. Vesi myös poistaa kehostamme myrkkyjä ja suojaa solujamme taudeilta ja viruksilta. Myös ruuansulatuksella on oleellinen rooli veden juonnissa. 


Hiilihappopitoiset vedet taas eivät ole vatsalle hyväksi, joten suosi tavallista vettä. Suomalaisten suosimat kivennäisvedet myös heikentävät kehon happo/emäs tasapainoa ja maidon sekä lihan ohella kivennäisvesi on yksi pahimmista kehon hapattajista! Tähän aiheeseen palaan seuraavassa postauksessa, ja puhutaan hieman siitä miten immuniteettia ja kehon happo/emäs -tasapainoa saa vahvistettuaHapan keho on mitä mainioin kasvuaulusta kaikille taudeille (valitettavasti myös syövälle)Ei ole sattumaaettä toiset eivät sairasta ja toiset taas käyvät monta flunssaa talven aikana läpi. Meillä on lapsella ollut niin vatsatauti kuin viruksen aiheuttamaa flunssaa ja yskääItse olen säästynyt kaikelta. En ole muuten antibiottikuuriakaan syönyt moneen vuoteen

Smoothien lisäksi helppoja välipaloja mukaan otettavaksi ovat erilaiset hedelmät ja pähkinätLuontaistuotekaupoista saa myös hyviä patukoita nykyäänMutta pienien välipalojen sijaan kuitenkin on parasta aina syödä oikeaa ruokaaYhden patukan sijaan syön mieluummin lautasellisen kasviksia ja vaikka kalaaMutta joskus vain on sellaisia päiviäettä eväät on oltava mukana kun vauhti on kovaTänään käsilaukussa smoothie ja luomusuklaata! Niin se vain onettä mitä suuhusi laitat on sillä erittäin iso merkitys niin terveyden kuin ulkonäönkin kannalta!

Aurinkoista päivää ja tänään on vielä luvattu yksi viikon lämpimimmistä päivistä! Mä jätän auton kotiin ja hyötyliikun mahdolisimman paljon ulkona tänään!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti