Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

23.4.2013

Kilpirauhasen vajaatoiminta - Yes ja No ruuat


Kun mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoimintaniin erikoislääkärini sanoi että ruokavaliolla ei ole merkitystäPerehdyin kuitenkin itse enemmän asiaan ja vahvasti uskonettä sillä on merkitystä. Niin kuin ruokavaliolla on kaikkeen muuhunkin iso merkitysOikeanlaisella ruokavaliolla pääsee eroon migreenistä tai huonosta ihostakin

Mutta lista kaikesta jota kannattaa vältää on pitkäja aluksi yritin noudattaa kaikkea hyvinkin kirjaimellisestiTotesinettä en pysty siihen enkä haluaVältän kaikkea mitä pitääkin mahdollisuuksien mukaanmutta en kuole siihen jos syön maitorahkan tai latten joskus tai vuonankaalia ja paprikaaJa soijaa on myös mennyt sushin kanssa alas (siitä en voi luopua) ja lakujakin olen syönytSamoin raakasuklaata ja kahvia. Ja voisinko jättää mansikat kesällä syömättä? En! Mutta kaikkia noita alla mainittuja pyrin välttämään mahdollisuuksien mukaanKohtuus kaikessaMyös tässä. Ensimmäistä kertaa näitä juttuja lukiessa tuli mieleen se Vintiöiden kesämies "ja sit mie en saa syödä.." -sketsi. Mutta järki käteen tässäkin!

Kuinka olisi hyvä syödä 
  • syö mahdollisimman paljon myrkytöntä kalaa tai lihaa (luomua)
  • syö 4-5 ateriaa päivässä (3-4 tunnin välein)
  • nauti paljon kasviksia
  • parapähkinät (mieluiten luomua) ovat hyviä seleenin vuoksi (mä syön näitä 2-3 päivässä ja korvaan niillä vaikka lounaan tai päivällisen oliiviöljyn tai sitten laitan smoothieen)
  • kurpitsansiemenissä on sinkkiä ja magnesiumia
  • välillä voit lisätä merilevää ruokiisi esim noria ellet sitten käytä jodioitua suolaa (Itse suosin täysin alkuperäisiä ja luonnollisia laatuja)
  • kannattaa suosia "lämmittäviä"ruokia kuten kanelia cayennea inkivääriä (kylmänsietokyky on huono)

Mitä sitten kannattaa välttää 
  • sokeri (elimistön tulehdustila)
  • vehnä (ja periaatteessa kaikki muutkin gluteenia sisältävät viljat)
  • Maitotuotteet: kovat juustot, maito, jäätelö, maustetut jogurtit
  • Juomat yms: kahvi (runsas käyttö), kaakao, suklaa +muut makeiset, olut, puna- ja valkoviini, virvoitusjuomat, teolliset mehut
  • Hedelmät/vihannekset: persikka, päärynä, paprika, raparperi, kiivi, viinirypäle, banaani (paitsi luomuna ja kypsänä ok), sitrushedelmät, tomaatti (ulkomainen), pinaattia, retiisejä 
  • Lihatuotteet: sianliha, makkarat (sika), leikkeleet (sika), kirjolohi (viljelty), kaikki tehoruokittujen eläinten lihat!, maksa, munuainen
  • Muut: sienet (ainakin tatit ja rouskut), kevytlevitteet, sokeri, valkoinen jauho, einekset, säilykkeet, hiiva
  • vältä lisäaineita (E-koodatut)
  • vältä kaikkia ruoka-aineita joille tiedät olevasi herkistynyt
  • käytä vain kylmäpuristettuja öljyjä 
  • käytä ainoastaan merisuolaa (puhdistamatonta)
  • suositellaan myös huoneenlämpimöisen tai vielä lämpimämmän veden juomista
  • kaikki ristikukkaisten heimoon kuuluvat kasvit (kaali ja sinappikasvit)
  • kaalit esim. kiinan-, kukka-, parsa-, ja brysselinkaali
  • lanttu, nauris, piparjuuri, retikka, punajuuri, pavut, herne
  • vesikrassi, sinappikasvit esim. kelta-, valko-, ja mustasinappi
  • kaikki herneet, soijapapu, limapapu
  • lakritsa
  • maniokki
  • maapähkinät kypsentämättöminä (erittäin haitallinen)
  • soijaa
  • mansikoita

Lisäravinnepuolella on hyvä huolehtia seuraavista vitamiineista
  • Omega 3
  • Kalanmaksaöljy(kapselit) talvella ja D3 vaihdellen
  • B-vitamiiniyhdistelmä (tarpeeksi vahva)
  • Monivitamiini
  • C-vitamiini
Näiden lisäksi otan satunnaisesti magnesiumiasinkkiävastustuskykyä vahvistavia valmisteitaKäytän Solgarin tuotteita ja ne ovat erinomaisia ja puhtaita

Liikunta

Liikunta on hyväksi kunhan se ei mene överiksiKannattaa yrittää relata mahdollismman paljon liikkumisen suhteen ja löytää itselleen mieleinen lajiItse huomaan mulle parhaiten soveltuvan reippaat kävelylenkit (tykkään kävelystä) yhdistettynä kahvakuulaan (tunnit joita vedän noin 5 kpl) ja kuntosaliin (yritän käydä kerran viikossa salilla). Jos olisi aikaa niin menisin tanssitunnille! Ehkä ensi syksynä taas aloitan uudestaan vuoden tauon jälkeen! Juoksua rakastanmutta se ei oikein sovi mulle ja siitä joudun ehkä vähäsen nyt luopumaan.

Minkälaisia ajatuksia teillä heräsi aiheesta?

5 kommenttia:

  1. Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Tuo lista menee suurilta osin kaikille, jotka haluavat syödä terveellisesti :) Facessa on muuten ryhmä kilppari- ihmisille, sieltä löytyy hyvää infoa. Tässä osoite, jos joku haluaa liittyä :) https://www.facebook.com/groups/321309862507/

    Iloa päivääsi <3

    VastaaPoista
  2. Kiitos Minna :) Ja samoin <3

    VastaaPoista
  3. Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta joten kiitos ruokavinkeistä:) Ihana tää sun blogi.

    http://ninttuu.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Moi Nina! Hyvä että niistä on hyötyä muillekin! Syömisillä voi vaikuttaa niin paljon oman oloon! Tsemppiä sulle kans kilpparin kanssa ja ihanaa kevättä ja kiva kun seuraat ja luet <3

    VastaaPoista
  5. Heippa Hanna,

    Ohessa tietoa Biomedin loistavasta ravintolisästä, joka tukee kilpirauhasen ja maksan toimintaa.

    Suosittelen kokeilemaan.
    Tuotteen kehittelyssä on ollut mukana sisätautienkirurgi Kaarlo Jaakola Antioksidanttiklinikalta.
    T.Päivi


    Sekure
    Vahva antioksidantti tuote solujen suojaksi.
    Käyttötarkoitus
    Ravintolisä
    Metyyliselenokysteinin, kurkumiinin ja resveratrolin yhdisteellä pyritään saamaan soluja suojaava vaikutus.

    Aineosat
    Resveratroli on fenoliyhdiste jota löytyy erityisesti punaisista viinirypäleistä. Punaviinillä ja ranskalaisten alhaisella sydän- ja verisuonitautiesiintyvyydellä on sanottu olevan yhteyttä.

    Kurkumiini

    Metyyliselenokysteiini (Se-MSC) on luontainen seleeniyhdiste, jota esiintyy kasveissa, mm. valkosipulissa, parsakaalissa ja sipuleissa. Metyyliselenokysteiininä seleeni imeytyy tehokkaasti. Se menee suoraan soluihin ja on välittömästi tärkeiden entsyymien käytettävissä.

    Seleeni

    Seleeni on ihmiselle välttämätön hivenaine

    Seleeniä jota saadaan pääasiassa viljasta, lihasta, kalasta ja juustosta. Suomalainen maaperä on seleeniköyhää, siksi seleeniä on lisätty lannoitteisiin ja kotieläinten rehuun vuodesta 1985 alkaen. Kansainväliset saantisuositukset vaihtelevat välillä 50 - 200 µg/vrk. Sekuren päiväannos (2 tabl.) on 100 µg.

    Seleeni suojaa kehoa hapetustressiltä sekä elohopean ja muiden raskasmetallien haittavaikutuksilta. Auttaa hiuksia, kynsiä ja silmiä voimaan hyvin sekä ihoa säilyttämään joustavuutensa.

    Seleenin biologisista vaikutuksista tärkeimpiä ovat:

    •Solujen oksidatiivista stressiä vähentävä eli antioksidatiivinen vaikutus, keskeinen ikääntymiseen liittyvissä prosesseissa
    •Yksi tekijä aineenvaihduntaa säätelevän kilpirauhashormonin muodostumisessa.
    •Aineenvaihduntaa edistävä vaikutus.
    •Immuniteettiä aktivoiva vaikutus.
    Kurkumiini
    Kurkumiiniä saadaan kurkuma-nimisen maustekasvin kuivatusta juuresta.

    Intiassa, jossa kurkuma on yleinen mauste, esimerkiksi muistivaivat ovat vanhuusväestöllä huomattavasti harvinaisempi kuin länsimaissa.

    Resveratroli
    Punaviinin hyödyt ilman alkoholin haittoja

    Ranskassa, jossa juodaan runsaasti punaviiniä, esiintyy raskaaseen ruokavalioon suhteutettuna vähän sydän- verisuonisairauksia. Tämän on selitetty olevan punaviinin sisältämän resveratrolin ansiosta.

    VastaaPoista