Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

30.1.2013

Lisäkuitu - sen hyödyt ja mitä puute pahimmillaan voi aiheuttaa


Otin käytöön tänään omenakuidunKierrätän kuituvalmisteita niinettä toisella viikolla käytän yhtä kuitua ja seuraavalla toista. Elimistö voi allergisoitua kuidulle nopeastisillä sen kontakti suoliston pintaan on hyvin läheinenJuuri tämän vuoksi kuidun lähdettä tulisi vaihtaa viikon välein.


Mitä hyötyä on kuitujen käytöstä?

Kuitu auttaa poistamaan toksiineja ja estrogeeneja sekä parantaa mmveren rasva-arvoja ja suoliston toimintaaSe myös tasapainottaa verensokeriaMitä enemmän estrogeeniä kehomme sisältävätsitä huonompi on mies- ja naishormonien suhde ja sitä suurempi erilaisten syöpien riskiMiehen kehoon xenoestrogeenit joutuvat samaa reittiä kuin naisilla eli kosmetiikan (kosteusvoiteiden parabeenit) ja ruuan (torjunta-aineet) kauttaMyös vatsa saattaa reistailla sen vuoksiettä saat liian vähän nestettä ja kuitujaSuolistossa estrogeenit kiinnittyvät kuituihin ja poistuvat tehokkaasti vatsan toimiessaJos taas et saa kuituja riittävästi niin riski estrogeenien imeytymiseen takaisin suoliston pinnan läpi on suurempi.

Erilaisia lisäkuituja voit ostaa apteekistaluontaistuotekaupasta tai hyvinvarustetusta ruokakaupastakin ja netistä tilaamalla tietystiKannattaa hankkia 3 erilaista valmistetta ja kierrättää niitä vuoroviikoinJos et aiemmin ole näitä käyttänytniin aloita varovasti vaikka yhdestä teelusikallisestaLopulta voit suurentaa määrää vaikka ruokalusikalliseenKuitu on hyvä ottaa ensimmäisenä herättyään ja ennen nukkumaanmenoa (laitan aina aamurahkan/puuron/smoothien joukkoon sen ja illalla sama juttu). Sen voit sekoittaa myös veteen!


Lisäkuidun lähteitä 

  • psyllium
  • chia-siemen
  • hampunsiemen
  • Tummy Fiber
  • Apple Fiber
  • pellavansiemenrouhe
  • kookosjauho
  • tms

Täällä kirjoittelin myös aiheesta ja edellisellä viikolla mulla oli juuri tuota Tummy Fiber -kuitua käytössäSe on käytännössä lähes kaloritontaSamoin tuo omenakuitu (10g sisältää 25 kaloria ja laitoin sitä aamun rahkaan reilun teelusikallisen eli 5g)Chia-siemenet taas ovat aivan huippuja ja hyviä vatsalle! Niitä voi laittaa smoothien joukkoon sellaisenaan tai tehdä valmiin hyytelön siemenistä. Täältä voit tilata kuituvalmisteita itsellesi!

Vihanneksethedelmätmarjatpähkinät ja siemenet ovat erinomaisia kuidun lähteitä! Terveellisen ruokavalion koostaminen näistä ja hyvälaatuisista proteiininlähteistä on hyvä perusta kaikelle! Ja siihen vielä lisäkuidut päälle <3 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti