Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

23.10.2013

Suojaa ruoasta sairauksia vastaan



Olen viime viikkoina lukenut aiheesta, miten ruuan avulla voi suojautua sairauksilta. Kuinka elintavoilla voi vaikuttaa mahdollisiin sairauksiin, esimerkiksi syövän kehittymiseen. Olenko miettinyt joskus vuosia sitten tätä asiaa? En. Nuorena mietin lähinnä sitä, mitä syömällä pysyy hoikkana. Sen jälkeen olen miettinyt tätä aihetta siitä lähtien kun äiti sairastui ja nyt kun aiheesta on kulunut jonkin aikaa, on minun helpompi pukea ajatuksiani sanoiksi ja tarttua taas kirjoihin joissa aihetta käsitellään. Varmasti monella meistä on lähipiirissä ihmisiä jotka ovat sairastaneet tai sairastavat syöpää. Ja vielä lisättäköön, että tämä on vain yksi näkökulma ravitsemukseen enkä lähde antamaan kenellekään mitään neuvojakoska en lääkäri olemutta haluan herätellä siihen ajatukseen että puhtaasti syöminen on tärkää myös tältä kantilta. Lähteinä olen käyttänyt paria kirjaa (Khayat-Syötkö riskiruokaa ja Hultén-Suojaa ruoasta).

Jo pelkästään sanana syöpä on melko vaiettu ja pelottavaSe kehittyy pitkän ajan kuluessa ja perinnöllisen "syöpägeenin" uskotaan selittävän vain 5-10 prosenttia kaikista syövistä. Paras ja tehokkain (ja halvinkin tapa) taistella tätä kansantautia vastaan, on sen ehkäiseminen ennakolta. Taudin puhjettua eivät aina hoitokeinot riitä. 

Asioihin pitäisi tarttua jo silloin, kun tauti piileksii oireettomana kehon uumenissa. Sitten ei ole kuitenkaan mahdollista yksilöidä minkään ruoka-aineen terveysvaikutusta. Väite, että jonkin ravintoaineen poistaminen ruokavaliosta ja jonkin toisen lisääminen estäisi syöpää ei välttämättä pidä paikkaansa. Turhaan siis koet huonoa omatuntoa lisäaineita sisältävistä protskupatukoista jos viikonloppuisin maistuu viini tai muut tunnelmaa nostattavat juomat

Jos tupakkaa ja alkoholia ei oteta lukuun kaikki neuvot ovat katteettomia. Tässä vaiheessa kannattaa taas miettiä sitä, onko niin coolia polttaa. Täältä voit lukea aiemman kirjoitukseni tupakoinnista. Sieltä löytyy myös lista, jossa on monta hyvää syytä tupakoinnin lopettamiseksi. Onneksi tupakointi on vähentynyt merkittävästi Suomessa viime vuosikymmeninä ja se onkin laskenut keuhkosyöpätapausten määrääJuuri keuhko- ja haimasyöpä ovat niitä jotka eniten johtavat kuolemaan


Aiheena syövän kehittyminen on paljon tutkittu tutkimusala. Toistaiseksi saamme kuitenkin tyytyä yleisluontoisiin johtopäätöksiin ruoasta ja elintavoista. Tutkijat eivät vielä tiedä miksi oikeastaan sairastumme syöpään, mutta sen sijaan tiedämme aika paljon asioista, jotka vaikuttavat sairastumisriskiin. Nykyhetken ruokailutottumukset vaikuttavat syövän kehittymiseen vasta 20-40 vuoden kuluttua. Jos vaikuttavat.  

Sitten yksi suomalainen tabu on alkoholi. Se kuuluu joka juhlaan ja tylsimyksiä ovat ne jotka eivät juo. Eikä juodessa tai muutenkaan tule mietittyä, miten paha karsinogeeni juuri alkoholi on. Viinien keräily ja harrastaminen on hienoa ja moni juo punaviiniä päivittäin ehkäistäkseen sydän- ja verisuonisairauksia. Toiset tutkimukset ovat osoittaneet, että vähäiset määrät ehkäisevät rintasyöpäriskiä, mutta sitten taas toinen tutkimus sanoo että syövän riski kasvaa merkittävästi, jos ylitetään yhden annoksen raja viikossa.   

Tutkimukset osoittavat, että alkoholin kulutus voi lisätä monia sairauksia. Alkoholi eli etanoli on syöpää aiheuttava aine, mutta koska punaviini sisältää niin paljon antioksidantteja, viinin sisältämän alkoholin vuoksi on vaikea tehdä mitään johtopäätöksiä. On sanottu, että minkään alkoholipitoisen juoman ei ole todettu suojaavan syövältä, edes viinin, mutta koska sydän- ja verisuonitaudit ovat syöpää suurempi uhka terveydelle, viinin kulutukselle on päätetty asettaa suositellut rajat. Hyviä vaihtoehtoja ovat myös alkoholiton viini, rypälemehu, tummat rypäleet, vihreä tee, kaakao ja marjat. Ne sisältävät hyödyllisiä polyfenoleja. Täältä voit lukea aiemman kirjoitukseni alkoholista, joka liittyy treenaamiseen. Ja siis vielä korjauksena, että kyllä minullekin viini maistuu, mutta viime aikoina olen alkanut todella miettiä sen juontia ja suoraan sanottuna viinin juonnista tulee joskus huono omatunto. 

Mutta punaviinin sanotaan kuitenkin olevan paras vaihtoehto jos viiniä pitää juoda. Chileläiset ja ranskalaiset Cabernet Savignon, Pinot Noir, Syrah ja Merlot -lajikkeista valmistetut viinit sisältävät paljon antioksidantteja. Luomuviinin rypäleet ovat kasvaneet kovemmissa olosuhteissa ja niiden on täytynyt tuottaa omia torjunta-aineitaan suojaavia fytokemikaaleja suojatakseen itseään erilaisia vahingontekijöitä vastaan. Tämä kappale ei ollut mikään synninpäästö punaviinin rakkaudelleni, mutta vähän edes helpottaa.

Mikä muu sitten aiheuttaa alkoholin (joka on se pahin aiheuttaja) lisäksi syöpää? Tupakointi, liiallinen auringon UV-säteily, raju treenaus, huono ruoka, pakokaasut ja kemialliset saasteet. Nämä kaikki ovat ulkoisia tekijöitä.

Sitten mitkä ovat solujen vihollisia ja ystäviä? Vapaat radikaalit syntyvät solujen normaalin aineenvaihdunnan sivutuotteena. Ne koostuvat parittomista aggressiivisista molekyyleistä, jotka yrittävät löytää elektronin jonka kanssa yhdistyä ja saavuttaa tasapainoinen ja eheä tila. Kun vapaa radikaali on vanginnut elektronin se jättää jälkeensä uuden parittoman ja tasapainottoman elektronin jonka vuorostaan täytyy löytää joku johon liittyä. Ketjureaktio jatkuu näin ja tuhoaa samalla soluja ja aiheuttaa vahinkoja, jotka näkyvät vanhenemisena ja sairauksina - jossain tapauksissa syöpänä.

Antioksidantit taas ehkäisevät hapettumista, eli prosessia jossa ilman happi reagoi ympäristönsä kanssa, vaikka niin että pelti ruostuu. Sama tapahtuu solutasolla kehossamme. Antioksidantteja on luonnostaan ruoassamme vitamiinien, joidenkin mineraalien ja muiden kasvien ainesosien muodossa, ja ne suojaavat meitä solujen vahingoittumiselta, joka voi johtaa syöpään. Kaikkihan niitä antioksidantteja halajavat kun ne ovat terveellisiä, mutta tietääkö monikaan lopulta mitä tällä tarkoitetaan? Kirjoitin vähän aikaa sitten antioksidanteista ja ruuista jotka niitä sisältävät! Kirjoituksen löydät täältä! Jos sinun on jostain syystä pakko polttaa ja/tai juoda niin suosi antioksidanttipitoisia ruokia!

Mielenkiintoista toki ravitsemuksessa ovat ne "peruslainalaisuudet", jolla voit vähentää riskiä sairastua syöpään. Mutta mielenkiintoisia ovat myös eri ruoka-aineiden tuomat synergiat. Synergismi tarkoittaa sitä, että kahden tai useamman ainesosan summa on suurempi kuin niiden yhteenlaskettu määrä. Toisin sanoen 1+1 on kolme tai ehkä enemmänkin. Esimerkiksi laboratoriotutkimuksissa syöpäsoluja ei saatu tekemään itsemurhaa pelkän kurkuman tai pelkän vihreän teen avulla, mutta kun kurkuman kurkumiini ja teen flavonoidint yhdistettiin, prosessi käynnistyi ja solut kuolivat. Mustapippurin sisältämä piperiini lisää taas kurkuman imeytymistä ihmisillä ja eläimillä 2000 prosentilla. Eli pieni määrä kurkumaa mustapippurin kanssa voi olla terveyden kannalta parempi vaihtoehto kuin suuri annos pelkkää kurkumaa. Marjojen sisältämien C-vitamiinien ja fytokemikaalien toimiessa yhdessä terveellisestä vaikutuksesta tulee moninkertainen. Syö mieluummin pieniä määriä eri marjoja kuin paljon yhtä laatua.

Koska useiden aktiivisten aineiden yhdessä toimiminen voi tehdä vaikutuksesta vahvemman, monipuolisella ravinnolla voi todella olla merkitystä. Samalla ymmärretään miksi yksittäisiä antioksidantteja sisältävillä ravintolisillä ei tutkimuksissa ole havaittu olevan mitään suojaavaa vaikutusta.

Tässä muutamia vinkkejä kuinka saada parempi syöpäsuoja vastaan

1) Huolehdi painostasi - pidä painosi sopivana suhteessa pituuteesi

2) Liiku joka päivä - liiku vähintään 30 minuuttia päivittäin ja tee muutama kunnon treeni viikossa

3) Vältä makeita ruokia ja juomia joissa on paljon kaloreita - jos haluat jotain hyvää, suosi terveellisiä herkkuja kuten raakasuklaata tai leivo itse hyvistä raaka-aineista

4) Syö paljon kasviskunnan tuotteita - hedelmiä ja vihanneksia joka päivä

5) Syö vähemmän punaista lihaa ja vältä lihajalosteita (nitriittiä) - enintään puoli kiloa viikossa

6) Juo vähemmän alkoholia - viinistä et saa ainoastaan tärkeitä antioksidantteja vaan myös syöpää aiheuttavaa alkoholia

7) Syö terveellistä ruokaa älä ravintolisiä

8) Juo useampi kuppi teetä päivässä (mieluiten vihreää) 

9) Syö kalaa 2-3 kertaa viikossa

10) Syö paljon papuja ja linssejä - hyviä proteiinin lähteitä ja sisältävät runsaasti syövältä suojaavia aineita

11) Pitkään paistettu grillattu tai savustettu ruoka ei ole terveelllistä syöpänäkökulmasta (koskee erityisesti lihaa ja kalaa)

12) Vältä sipsejä ja ranskalaisia - ilman vettä kuumennetut hiilihydraatit muodostavat akryyliamidia

13) Yritä lopettaa tupakointi jo tänään - jos et pysty tai halua niin pidä huolta että veressäsi on paljon antioksidantteja syömällä hedelmiä ja vihanneksia ja juomalla vihreää teetä 


During the last few weeks I have studied a lot how you can prevent different kind of diseaseFood we eat and our habits affect on our health in the futureIn Mondays news paper Helsingin Sanomat last week there was an article about cancer and I decided to write something about cancer and how maybe to prevent it with the right choices.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti